Prosíme všetkých riešiteľov, aby dbali na čitateľnosť nahratých riešení - namiesto odfotenia riešenia zo zošita riešenie radšej napíšte na čistý papier formátu A4, oskenujte (prípadne využite mobilné aplikácie, ktoré skener nahradia) a nahrajte ho správne orientované vo formáte PDF. Riešiteľ riskuje stratu bodov za všetko, čo opravovatelia neprečítajú.
Ak nevieš pohnúť ďalej s niektorou z úloh, skús sa pozrieť na pár tipov.
1. Nájdite všetky prirodzené čísla $k$, pre ktoré medzi desiatimi po sebe idúcimi číslami
$$k + 1, k + 2, \dots , k + 10$$
je najviac prvočísel ako môže byť.
2. Zostrojte bod $M$ vnútri daného trojuholníka $ABC$ tak, aby $S_{ABM} : S_{BCM} : S_{ACM} = 1 : 2 : 3$.
3. V Kráľovstve leteckom je $m$ miest, v každom jedno letisko. Medzi niektorými mestami existujú
letecké linky, medzi niektorými nie. Inak ako lietadlami sa tu nedá prepravovať. Ďalej tu platia
dve zvláštnosti. Ak by ste zrušili hociktorú linku, stále sa bude dať z každého mesta dostať
do každého. Ak by ste však zrušili ľubovoľné dve linky, prestalo by to platiť. Koľko je v Kráľovstve
leteckom leteckých liniek?
4. Dokážte, že pre každé prirodzené číslo $n$ je číslo zapísané v desiatkovej sústave $3^n$ rovnakými číslicami deliteľné číslom $3^n$.
5. Zistite, či existujú také reálne čísla $b$, $c$, že obidve kvadratické rovnice s neznámou $x$, resp. $y$
$$x^2 + bx + c = 0,$$
$$2y^2 + (b + 1)y + c + 1 = 0$$
majú dva celočíselné korene. Svoju odpoveď zdôvodnite.
6. Dané sú štyri navzájom rôznobežné priamky v rovine, z ktorých žiadne tri neprechádzajú tým
istým bodom. Tieto priamky určujú štyri trojuholníky.
Dokážte, že kružnice opísané týmto štyrom trojuholníkom prechádzajú spoločným bodom $X$.
Dokážte, že stredy kružníc opísaných týmto trojuholníkom ležia na kružnici prechádzajúcej bodom $X$.
Diskusia k zadaniu 1. séria - Letný semester - príklad 1
Nájdite všetky prirodzené čísla $k$, pre ktoré medzi desiatimi po sebe idúcimi číslami
$$k + 1, k + 2, \dots , k + 10$$
je najviac prvočísel ako môže byť.
Diskusia k zadaniu 1. séria - Letný semester - príklad 2
Zostrojte bod $M$ vnútri daného trojuholníka $ABC$ tak, aby $S_{ABM} : S_{BCM} : S_{ACM} = 1 : 2 : 3$.
Diskusia k zadaniu 1. séria - Letný semester - príklad 3
V Kráľovstve leteckom je $m$ miest, v každom jedno letisko. Medzi niektorými mestami existujú
letecké linky, medzi niektorými nie. Inak ako lietadlami sa tu nedá prepravovať. Ďalej tu platia
dve zvláštnosti. Ak by ste zrušili hociktorú linku, stále sa bude dať z každého mesta dostať
do každého. Ak by ste však zrušili ľubovoľné dve linky, prestalo by to platiť. Koľko je v Kráľovstve
leteckom leteckých liniek?
Diskusia k zadaniu 1. séria - Letný semester - príklad 4
Dokážte, že pre každé prirodzené číslo $n$ je číslo zapísané v desiatkovej sústave $3^n$ rovnakými číslicami deliteľné číslom $3^n$.
Diskusia k zadaniu 1. séria - Letný semester - príklad 5
Zistite, či existujú také reálne čísla $b$, $c$, že obidve kvadratické rovnice s neznámou $x$, resp. $y$
$$x^2 + bx + c = 0,$$
$$2y^2 + (b + 1)y + c + 1 = 0$$
majú dva celočíselné korene. Svoju odpoveď zdôvodnite.
Diskusia k zadaniu 1. séria - Letný semester - príklad 6
Dané sú štyri navzájom rôznobežné priamky v rovine, z ktorých žiadne tri neprechádzajú tým
istým bodom. Tieto priamky určujú štyri trojuholníky.
Dokážte, že kružnice opísané týmto štyrom trojuholníkom prechádzajú spoločným bodom $X$.
Dokážte, že stredy kružníc opísaných týmto trojuholníkom ležia na kružnici prechádzajúcej bodom $X$.
Prosíme všetkých riešiteľov, aby dbali na čitateľnosť nahratých riešení - namiesto odfotenia riešenia zo zošita riešenie radšej napíšte na čistý papier formátu A4, oskenujte (prípadne využite mobilné aplikácie, ktoré skener nahradia) a nahrajte ho správne orientované vo formáte PDF. Riešiteľ riskuje stratu bodov za všetko, čo opravovatelia neprečítajú.
Ak nevieš pohnúť ďalej s niektorou z úloh, skús sa pozrieť na pár tipov.
1. Daných je päť bodov $P_1$, $P_2$, $P_3$, $P_4$, $P_5$ vo vnútri štvorca so stranou dĺžky $1$. Dokážte, že aspoň jedna zo všetkých vzdialeností týchto bodov je menšia ako $\sqrt{2}/2$.
2. Pre ktoré $n \ge 3$ existuje $n$ navzájom rôznych prirodzených čísel takých, že sa dajú usporiadať
do kruhu tak, aby podiel každých dvoch susedných čísel (väčšie delené menším) bol prvočíslo?
Nájdite všetky takéto $n$ a ukážte, prečo iné nevyhovujú.
3. Na tanečnom večierku boli chlapci a dievčatá. Každý chlapec tancoval s aspoň jedným dievčaťom,
ale nie so všetkými. Každé dievča tancovalo s aspoň jedným chlapcom, ale nie so všetkými.
Dokážte, že sa vždy dajú vybrať dvaja chlapci a dve dievčatá tak, že každý z vybratých chlapcov
tancoval s práve jedným z vybratých dievčat a každé z vybratých dievčat tancovalo s práve
jedným z vybratých chlapcov.
4. Daná je kružnica $k$ a jej tetiva $AB$.
Nájdite na kružnici bod $C$ taký, že obsah trojuholníka $ABC$ je maximálny.
Nájdite na kružnici bod $D$ taký, že obvod trojuholníka $ABD$ je maximálny.
Nájdite trojuholník $XYZ$, ktorý je vpísaný do kružnice $k$ a má najväčší možný obvod.
5. Každá strana konvexného štvoruholníka je rozdelená na osem zhodných úsečiek. Spojíme príslušné body na protiľahlých stranách a vznikne šachovnica. Políčka vyfarbíme ako na skutočnej šachovnici. Dokážte, že čierna a biela plocha majú rovnaký obsah.
6. Nech pre $f : R → R$ platí $f(0) = 1/2$ a zároveň pre nejaké reálne číslo $a$ platí
$f(x + y) = f(x) · f(a − y) + f(y) · f(a − x)$ pre všetky reálne $x$, $y$.
Dokážte, že $f$ je konštantná funkcia.
Diskusia k zadaniu 2. séria - Letný semester - príklad 1
Daných je päť bodov $P_1$, $P_2$, $P_3$, $P_4$, $P_5$ vo vnútri štvorca so stranou dĺžky $1$. Dokážte, že aspoň jedna zo všetkých vzdialeností týchto bodov je menšia ako $\sqrt{2}/2$.
Diskusia k zadaniu 2. séria - Letný semester - príklad 2
Pre ktoré $n \ge 3$ existuje $n$ navzájom rôznych prirodzených čísel takých, že sa dajú usporiadať
do kruhu tak, aby podiel každých dvoch susedných čísel (väčšie delené menším) bol prvočíslo?
Nájdite všetky takéto $n$ a ukážte, prečo iné nevyhovujú.
Diskusia k zadaniu 2. séria - Letný semester - príklad 3
Na tanečnom večierku boli chlapci a dievčatá. Každý chlapec tancoval s aspoň jedným dievčaťom,
ale nie so všetkými. Každé dievča tancovalo s aspoň jedným chlapcom, ale nie so všetkými.
Dokážte, že sa vždy dajú vybrať dvaja chlapci a dve dievčatá tak, že každý z vybratých chlapcov
tancoval s práve jedným z vybratých dievčat a každé z vybratých dievčat tancovalo s práve
jedným z vybratých chlapcov.
Diskusia k zadaniu 2. séria - Letný semester - príklad 4
Daná je kružnica $k$ a jej tetiva $AB$.
Nájdite na kružnici bod $C$ taký, že obsah trojuholníka $ABC$ je maximálny.
Nájdite na kružnici bod $D$ taký, že obvod trojuholníka $ABD$ je maximálny.
Nájdite trojuholník $XYZ$, ktorý je vpísaný do kružnice $k$ a má najväčší možný obvod.
Diskusia k zadaniu 2. séria - Letný semester - príklad 5
Každá strana konvexného štvoruholníka je rozdelená na osem zhodných úsečiek. Spojíme príslušné body na protiľahlých stranách a vznikne šachovnica. Políčka vyfarbíme ako na skutočnej šachovnici. Dokážte, že čierna a biela plocha majú rovnaký obsah.
Diskusia k zadaniu 2. séria - Letný semester - príklad 6
Nech pre $f : R → R$ platí $f(0) = 1/2$ a zároveň pre nejaké reálne číslo $a$ platí
$f(x + y) = f(x) · f(a − y) + f(y) · f(a − x)$ pre všetky reálne $x$, $y$.
Dokážte, že $f$ je konštantná funkcia.
Newsletter
Nenechajte si ujsť akcie, ktoré chystáme a odoberajte náš newsletter!